روش صحیح اضافه کردن آب رادیاتور

در مقاله قبل درباره چک کردن رادیاتور صحبت کردیم. در این مقاله درباره روش صحیح اضافه کردن آب رادیتور صبحت خواهیم کرد.


پس از این که رادیاتور را چک کردید و متوجه نیاز آن به آب رادیاتور شدید؛ باید با روش صحیح اضافه کردن آب رادیاتور آشنا شوید.

با واحد تولیدی ثمین همراه باشید تا روش اضافه کردن آب رادیاتور را مرحله به مرحله برای شما توضیح دهیم.

آب رادیاتور زیپ

مرحله اول: ابتدا منبع انبساط را پیدا کنید.

 پیش از اضافه کردن مایع به  رادیاتور، باید منبع انبساط را که در کنار رادیاتور قرار گرفته پیدا کنید.

اگر آب رادیاتور سر ریز شود، آب اضافه ای که از آن بیرون می زند در این مخزن کوچک که در کنار رادیاتور واقع شده جمع می شود.


نکته: در بیشتر موارد برای منبع انبساط قابلیتی در نظر گرفته می شود تا بتوان مایع خنک کننده جمع شده در آن را به سیستم خنک کننده خودرو بازگرداند.

بنابر این بهتر است به جای اینکه آب رادیاتور را مستقیما به خودِ رادیاتور اضافه کنید، آن را داخل منبع انبساط بریزید.


 در این روش، در صورت وجود فضای خالی مایع وارد سیستم خنک کننده خودرو شده و سر ریز نخواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که اگر سطح آب رادیاتور پایین بوده و منبع انبساط هم پُر باشد، احتمال خراب بودنِ درب رادیاتور و سیستم سر ریز شدن وجود دارد

که در اینصورت:

باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا نگاهی به سیستم خنک کننده خودروی شما بیاندازد.

محصولات زیپ


مرحله دوم: ضدیخ را با آب رادیاتور مخلوط کنید.

برای  اینکه آب رادیاتور خودروی شما ترکیب درستی داشته باشد:

مایع خنک کننده و آب رادیتور را با نسبت 50-50 مخلوط کنید.

برای این کار می توانید از یک بطری خالی آب رادیاتور استفاده کنید:

ابتدا نیمی از بطری را با ضدیخ پر کرده و سپس فضای خالی باقیمانده بطری را با مایع رادیاتور پر کنید.


نکته: توجه داشته باشید که می توانید تا 70 درصد ضدیخ و 30 درصد آب مقطر نیز برای ساختن ترکیبِ آب رادیاتور استفاده کنید.

اما در بیشتر مواقع نسبت نصف-نصف کارایی بیشتری دارد.

آب رادیاتور

مرحله سوم: مخلوط آب رادیاتور را داخل سیستم خنک کننده خودرو بریزید.

اگر منبع انبساط وجود دارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور  ساخته اید را داخل آن بریزید.

 اگر خودروی شما منبع انبساط ندارد و یا اگر منبع انبساط قابلیت بازگرداندنِ مایع درونش به سیستم خنک کننده خودرو را ندارد:

ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را مستقیما داخل خودِ رادیاتور بریزید.

فقط دقت کنید که سطح مایع از خطی که نشان دهنده پُر بودن است بالاتر نرود.

هشدار: فراموش نکنید که پس از اضافه کردنِ مایع به رادیاتور و پیش از روشن کردن موتور، درب رادیاتور را ببندید.

مرحله چهارم: موتور خودرو را روشن کنید.

 دقت کنید که آیا صدایی غیر عادی به گوش می رسد یا خیر.

علاوه بر این، عملکرد فن های رادیاتور را نیز چک کنید.

اگر صدای دنگ دنگ، جرنگ جرنگ یا فرفر به گوش می رسد، ممکن است فنِ خنک کننده دچار اشکال شده باشد:

در اینصورت در کارکرد سیستم خنک کننده خودرو اختلال ایجاد خواهد شد.

آب رادیاتور زیپ

مرحله پنجم: اطمینان حاصل کنید که نشتی در سیستم خنک کننده وجود ندارد.

 چک کنید که لوله ها و شلنگ هایی که مایع  خنک کننده در آنها جریان دارد نشتی و یا پیچ خوردگی نداشته باشند.

با اضافه کردنِ مایع تازه می توان نشتی ها را راحت تر تشخیص داد.

اگر می خواهید سیستم انتقال قدرت خودروی شما برای مدت زمانِ طولانی عملکردی مناسب داشته و سالم بماند، باید بدانید:

وجود آب رادیاتور به میزان کافی در سیستم خنک کننده خودرو تاثیر بسیار زیادی در این موضوع دارد.

همانطور که می دانید:

اگر سیستم خنک کننده به درستی کار نکند، امکان دارد دمای موتور بیش از حد بالا رفته و آسیب ببیند.

نکته: اگر مشاهده کردید که حتی پس از اضافه کردنِ مایع تازه به سیستم، سطح مایع خنک کننده پایین رفته است:

احتمال دارد جایی در سیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد که توسط شما قابل تشخیص نباشد.

در این صورت باید به یک مکانیک متخصص در این زمینه مراجعه کنید

تا سیستم خنک کننده خودروی شما را بطور کامل مورد بررسی قرار داده و نشتی آن را برطرف کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *